Káva

Autor: Lukáš Kačaliak | 19.1.2020 o 13:00 | Karma článku: 1,42 | Prečítané:  347x

Každodenný kolobeh každého z nás na 99 percent začína takto: Po vypnutí piateho budíka (v mojom prípade aj šiesteho) sa konečne prebúdzam a odcupitám do kuchyne ,kde už aj poslepiačky trafím ten dokonalý nástroj: kanvicu.

Chytím svoju obľubenú šálku a pridám do nej dve lyžičky cukru alebo medu a dve lyžičky jemnej zrnkovej kávy. Môj niekoľko ročný návyk, ktorý je pre moje športové aktivity zlý, no stále si dávam. Je pitie kávy naozaj také zlé? Áno je! Nie ,nie je!

Káva je zdravá a nezdravá zároveň a je nadmerné pitie vôbec nemusí mať pre telo priaznivé účinky ,ba naopak. Môže byť zárodkom rakoviny či upchávania čriev.

Klasický osem hodinový spánok pre obyčajného človeka s váhou 90kg znamená úbytok energetickej hmoty cca 360kj, ktorú si telo pýta hneď po zobudení. A aj keď máš dojem ,že raňajky nepotrebuješ tak sa mýliš. Už len klasická ovsená kaša (30g ovsených vločiek z Tesca a 50ml vody) ti dodá energiu na celé ráno. Konkrétne tieto raňajky majú cca 450kj a v kombinácii s nejakým ovocím pôsobia naozaj výdatne.

Jedným z prvých nápojov a pre niekoho možno aj prvý je však káva samotná a často-krát už ani samy nevieme,či tú kávu pijeme z lásky k nej alebo z rutiny. Jedným z dôvodov je ten ,že naše telo si po výdatnom spánku,ktorý spotrebuje 360kj energetickej hmoty, žiada rýchlo spracovateľné sacharidy a káva s cukrom a mliekom takým zdrojom je. Žiaľ hnedý a biely cukor a tie nepatria do skupiny cukrov vhodné pre telo a ako jedna z možných alternatív ako piť zdravšiu kávu je buď cukor vynechať alebo ho nahradiť medom.

Káva ako samotná nieje pre telo škodlivá ,no jej časté pitie spôsobuje telu ťažkosti. Hlavne ,ak sa jedná o instantnú kávu alebo kapučíno. Labratorné testy ukázali ,že instantná káva bola často-krát vyrobená z plesnivých kávových zŕn. A to znamenalo zvýšený obsah látok ako akrylamidu a furánu, ktoré vznikajú pri pražení kávových zŕn. Treťou hľadanou nežiaducou látkou bol furán. Ten vzniká v potravinách rozkladom cukrov za vysokých teplôt, a ide o potenciálny karcinogén.

Istou výhodou furánu je jeho rozpustnosť. Pokiaľ necháte uvarenú kávu chvíľu stáť, časť furánu z nej vyprchá. Preto pre nás bolo dôležité vykonať meranie ihneď po príprave kávy. V tretine káv sme furán v rôznych množstvách zistili.
O škodlivosti či prospešnosti kávy na ľudský organizmus sa stále vedie polemika. Celý rad látok v káve má ale tiež pozitívny efekt, zneškodňujú totiž voľné radikály. Tak sa označujú nebezpečné reaktívne častice, ktoré môžu poškodzovaním buniek prispievať k vzniku nádorových ochorení.

Časté pitie kávy 5-6 krát denne teda nielen pôsobí nezdravo , ale na človeka môže mať podobný efekt ako pasívne fajčenie. A teda pri konzumácii potravín v kombinácii s kávou treba brať ohľad na to ,že z tých potravín ,ktoré v tele zalejeme kávou má naše telo akurát tak: h.v.o, ktoré pôjde neskôr von :)

Nutričné hodnoty niektorých kávy:
káva čierna: 167kj (T 1g, S 6g, B 2g)
káva s mliekom bez cukru: 19kj (T 0,06g, S 0,3g B 0,06g)
esspreso 5kj ( T 0,12g S 0g, B 0,06g)
nescafe classic 50kj (T 0,02g, S 0,9g B 0,7g)
káva s mliekom a cukrom 40kj ( T 0,45g S 1g B 0,33g)
bezkofeinová káva 3kj (B 0,03g S 0,12g T 0g)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.


Už ste čítali?